Praag, Tsjechië

26 maart 2019 - Prague, Tsjechië

Hoi allemaal, mijn laatste update is alweer een tijdje terug, dus hierbij weer een berichtje. In dit verhaal zal vooral mijn trip naar Praag centraal staan, waar ik was aan het begin van deze maand. We hadden hier een paar dagen vrij van school en ook was het mogelijk om wat ruimte te creëren met huiswerk, dus besloten een vriendin en ik op pad te gaan. Deze vriendin is Chinees en is nog nooit in Europa geweest, dus elke bestemming was al leuk voor haar. Dus gingen we naar een website voor vliegtickets en boekten we gewoon de bestemming die bovenaan stond, maakte niet uit waar dat heen was, maar het eindigde dus in Praag.

28 februari vlogen Ting en ik vanaf Gotenburg naar Praag, wat echt prima te doen was. De eerste verassing kwamen we al tegen op het vliegveld, blijkbaar had een klasgenoot dezelfde vluchten geboekt als ons, zonder het te weten. Hij zou een vriendin opzoeken in Praag, maar toch erg leuk om op deze manier een extra reisgenoot te hebben en ook in Praag spraken we meerdere keren af. Eenmaal in Praag aangekomen moesten we eerst nog met het ov een uurtje naar de stad reizen, daarna konden we op zoek naar ons hostel. Van buiten af zag dit hostel er nogal creepy uit, in een donkere steeg met grote hekken ervoor, maar uiteindelijk bleek het een prima hostel te zijn; klein maar fijn. Het was al avond toen we uiteindelijk bij ons hostel aankwamen, dus dropten we snel onze spullen inde kamer en gingen we de stad weer in. Hier hadden we afgesproken om met die klasgenoot en zijn vriendin te gaan eten.

Vooraf aan onze trip hadden we al een beetje onderzoek gedaan en zelfs al een paar activiteiten geboekt die we echt wilden doen. Ting en ik hebben overeenkomende interesses in dingen zien en doen, dus dit was niet heel lastig om te doen. De eerste dag hadden we een dagtrip geboekt naar Therezín, een stadje dat in WW2 bekend stond als Theresienstadt. We gingen met een gids en na een uurtje met de trein, verschillende bestemmingen aan. Alleen al de treinreis was heel leuk, want zo zag je ook een regio buiten de stad. Het was wel duidelijk dat het een Oostblok land is, het is toch allemaal wat rommeliger en armoediger dan bijvoorbeeld Nederland of Zweden. Eenmaal aangekomen in Therezín hadden we natuurlijk de bus gemist (zelfs in het buitenland heeft het ov altijd vertraging) en moesten we dus lopend richting onze bestemmingen. De eerste stop was een begraafplaats en crematorium, die onder andere in WW2 waren gebruikt. Er waren verschillende monumenten en infogedeeltes en ook in het crematorium was het nog net zoals in de oorlog; heel intens. Theresienstadt was tijdens de oorlog geen vernietigingskamp geweest zoals Auschwitz, maar toch was dit ook een verschrikkelijke plek geweest waar veel mensen gevangen werden gehouden en stierven. De volgende stop was het fort uit Theresienstadt, die tijdens de oorlog was gebruikt als getto en werkkamp voor joden (ook Nederlanders). De route was letterlijk over hetzelfde treinspoor als waarmee de mensen toen waren aangekomen, waarna we verschillende plekken in het fort gingen bekijken. Zoals gezegd was het vooral een getto en werkkamp, vooral veel kunstenaars en slimme mensen zaten hier, die moesten bijvoorbeeld bouwtekeningen en propaganda tekenen voor de nazi's. Er waren barakken bewaard gebleven en ook zagen we verschillende tentoonstellingen over verzetswerk en het leven tijdens de oorlog. Heel indrukwekkend allemaal! Tijdens de oorlog was het fort omgebouwd als een soort ministad, met alles erop en eraan. Het nare was dat er nu gewoon weer mensen wonen, op de plek waar zoveel mensen gestorven zijn. Dit is een gevolg van het Sovjet tijdperk en een groot woningtekort, maar Ting en ik vonden het maar ongemakkelijk dat Therezín gewoon weer een stadje was geworden.

De volgende dag hadden we weer een grote tour geboekt. We gingen weer met een gids naar een bestemming ongeveer een uur treinreis vanaf Praag. Deze keer was het precies de andere kant op als Therezín, dus konden we ook een heel ander landschap bekijken. Na een paar overstappen kwamen we aan in Kutna Hora, een klein stadje in Tsjechië. Hier staat een kerk die op de UNESCO lijst staat, die was dus ook het doel van onze trip. Eerst vertelde onze gids van alles over het stadje en de interessante legendes, daarna liepen we naar de kerk. Het unieke hieraan is, is dat hij helemaal vol ligt met versieringen gemaakt van menselijke botten. Veel mensen waren hier begraven en achter gelaten in de afgelopen eeuwen, dus besloten verschillende monniken honderden jaren geleden dat hun botten ook wel voor decoratie gebruikt konden worden. Nu waren er dus kroonluchters, vazen, altaren enzovoorts helemaal gemaakt van menselijke botten. De meeste mensen waren gewoon gestorven, dus het was minder creepy. Al is het zien van zoveel skeletten en botten natuurlijk altijd een beetje ongemakkelijk, al is het ook interessant om ze zo wat beter te bekijken (naast geschiedenis hield ik ook altijd veel van biologie). Nadat we hier geweest waren, reden we door naar een grote kathedraal waar we ook weer een toer kregen en daarna nog even zelf rond konden kijken. Tsjechië is aardig heuvelachtig en dit lag bovenop een hoge heuvel/kleine berg, dus we hadden echt een mega vet uitzicht vanaf hier, over het dorpje, wijngaarden en natuur. Als afsluiter konden we meedoen met een echt Tsjechisch diner. Ting en ik waren niet echt enthousiast over de Tsjechische keuken (veel room en vet), dus gingen wij zelf nog even het stadje in op zoek naar koffie. Daarnaast is het een middeleeuws stadje, dus had je veel schattige oude straatjes en steegjes die we konden verkennen, dikke prima dus.

De laatste dag hadden we geen volle dag activiteit geboekt, alleen een wandel tour in de middag. 's Ochtends hadden we dus tijd om even rustig te ontbijten in een leuk tentje en zelf de stad even in te gaan. Afgelopen dagen hadden we 's avonds ook de stad wel verkend, maar overdag is toch wat anders. Praag is echt een heel mooie stad en op deze zondag waren er bijvoorbeeld farmersmarkets met leuke lokale tentjes, was er live muziek in de stad en was er sowieso van alles te beleven. Daarnaast is het een middeleeuwse stad met veel oude gebouwen en kathedralen, allemaal gebouwd langs de grote rivieren die langs Praag stromen. Vooral in het middeleeuwse centrum waren we tijdens onze trip veel te vinden. In de middag hadden we nog een wandel tour naar het kasteel van Praag, ook weer een UNESCO bestemming. Al kan je het niet echt een kasteel noemen, het is een paleis en elke koning of heerser heeft zelf er iets aan vast of bij gebouwd, het was dus meer een soort mini stadje. Ondanks dat we geen gebouwen ingingen zagen we op deze manier heel veel mooie staten en interessante plekjes en doordat we een gids hadden hoorden we nu ook de verhalen erachter.

De volgende dag moesten we al vrij vroeg weer terug naar het vliegveld, terug naar het gewone leven. Hier kwamen we Mohammed, de klasgenoot ook weer tegen, zodat we samen weer terug naar Jönköping konden reizen. Zo'n weekendje eruit is echt de perfecte manier om even te ontspannen en alle school stress achter je te laten. De afgelopen weken hadden we veel deadlines en tentamens doordat ons semester eindigde, dus op deze manier even ontstressen was echt de perfecte manier om ons voor te bereiden op onze toetsen. Tot het volgende berichtje!

1. Roelof Jan Tamminga:
    27 maart 2019