Annelies en Nederland

22 februari 2019 - Stockholm, Zweden

Hoi allemaal,

Hier weer een update van de afgelopen weken, weken waarin ik op verschillende avonturen ben geweest. De laatste keer toen ik schreef was het nog dik winter, veel sneeuw en heel koud, maar op zich was het wel heel lekker weer om lekker buiten te zijn en bijvoorbeeld te gaan hiken of schaatsen. Annelies (vriendin uit Nederland) had het spontane en heel leuke idee om hier in Zweden langs te komen, vet gezellig natuurlijk! Ik kon Annelies de 31e ophalen van het vliegveld van Gothenburg, dat ligt hier ongeveer anderhalf uur vandaan. Diezelfde dag nog kon ik haar een paar van de highlights van Jönköping laten zien, het stadspark met uitzichtpunt over de hele stad, mijn school (ze kon zelf nog een uurtje mee naar presentaties die ik niet kon skippen) en daarna nog lekker even de stad in en relaxen. De volgende dag was fanatieker, we hadden het plan opgepakt om naar Dumme Mosse te gaan, een natuurgebied niet heel ver hier vandaan. Er was wel een weer alarm voor een sneeuwstorm, maar we moesten en zouden toch naar het park. De weg er naartoe was al heel interessant, we namen een ommelandse route om ook een beetje van de omgeving te zien. Dit was heel leuk geweest als er niet zoveel sneeuw was geweest waardoor je de weg niet kon zien. Op een bepaald moment kwam er dus een vuilnisauto aan op een smal landweggetje, waarvoor ik in ieder geval een beetje moest uitwijken. Helaas was dit beetje toch nog teveel en gleden we weg in een sloot (alles was wit en dicht gesneeuwd, dus deze zagen we pas toen we vast zaten). Die aso vrachtwagen chauffeur reed natuurlijk lekker door, terwijl wij weer los probeerden te komen. Dit was niet echt een succes, gelukkig kwam er vrij gauw een andere auto langs die wel stopte; ook hij was bijna de weg afgereden door die aso vrachtauto chauffeur. Deze was in ieder geval wel heel lief en haalde zelfs zijn buurman erbij, die een eindje verderop bezig was met zijn shovel. Gelukkig waren we met de hulp van die twee Zweedse mannen gauw weer op weg. Al met al een heel humoristische ervaring en Annelies en ik lagen natuurlijk helemaal in een deuk. Daarna gingen we natuurlijk nog een poging doen in het natuur park en ook dit was niet optimaal in een sneeuwstorm. Ook al was het rondje maar 5km, met sneeuw tot je knieen is het nog steeds aardig vermoeiend, maar ook heel erg mooi! De dag erna gingen we al vroeg op pad, we gingen namelijk met de bus en trein naar Stockholm en dan ben je toch nog wel een paar uur onderweg. Stockholm is echt een super mooie stad, ik kan echt iedereen aanraden er heen te gaan! Zelfs in de sneeuw en de kou is iedereen buiten en is er van alles te doen. We hadden een hotelletje geboekt in het centrum, dus vanuit daar konden we de stad verkennen. Zo gingen we bijvoorbeeld naar de ijsbar, een bar helemaal gemaakt van blokken ijs, zelfs je glazen waren blokken ijs waar je drankje in kon. Je moest hier wel zo'n speciale parka aan tegen de kou en heel lang er blijven was ook niet optimaal, maar wel een heel leuke ervaring. Verder gingen we vooral gewoon lekker de stad in, door parken lopen, wijken verkennen en mooie plekjes opzoeken. Natuurlijk konden we ook de meer toeristische plekken zoals het koninklijk paleis en de middeleeuwse binnenstad niet overslaan. De dag dat we allebei weer naar huis moesten kwam helaas veel te snel. Daarnaast hadden de treinen ook natuurlijk juist op dat moment een storing, dus op tijd op het vliegveld en bij de bus komen was nogal een opgave. Gelukkig gingen het allemaal net aan goed en haalde Annelies haar vliegtuig en ik mijn bus naar huis.

Een paar dagen later kon ik alweer terug naar Stockholm, ik had namelijk een spontane vlucht naar Nederland geboekt. 8 februari is een grote feestdag, de trouwdag van mijn ouders, mijn moeders verjaardag en mijn verjaardag. Als cadeau had ik bedacht om als verassing naar Nederland te gaan om mama te verassen, alleen papa en mn zusje zaten in het complot. Het was een vet lange reis, maar die reactie van mama was het zeker waard; ze was heel erg verrast! We konden dus gezellig onze verjaardag samen vieren, al had natuurlijk iedereen thuis school en werk. Zelf had ik een weekje vrij, dus kon ik lekker een paar dagen in Nederland blijven. Tijdens deze dagen kon ik gezellig vriendinnen zien, tijd doorbrengen met mijn familie en kon ik mijn stage/baan voor van 't zomer regelen.  Wat wel heel leuk was, was toen ik weer terug kwam in Zweden. Estha en Laura hadden mn hele deur en omgeving in mijn studentenhuis versierd met vlaggetjes, ballonnen, posters enzovoorts; vet lief! Helaas voor hun trapte ik niet in het 'wil je mijn valentijn zijn' gedeelte van de vlaggetjes :) Nu is mijn leven alweer vrij gewoon en saai, veel school en andere verplichtingen, maarja daarvoor ben ik hier. Daarnaast heb ik mijn volgende tripje alweer gepland voor binnenkort, dus er is alweer iets om naar uit te kijken. Daar zal ik jullie volgende keer meer over vertellen, voor nu, tot volgende keer!  Opties voor delen