Bye Bye Truro

20 april 2017 - Calgary, Canada

Hey allemaal,

hier een samenvatting van mijn laatste weekjes in Truro, want wat is de tijd toch verschrikkelijk snel gegaan. Het was echt een top jaar en ik heb zoveel leuke mensen leren kennen! De laatste dagen van mijn verblijf in Nova Scotia heb ik toch nog van alles gedaan, hieronder een korte beschrijving van al mijn belevenissen.

SAIL/DEANS LIST: Afgelopen jaar was ik onderdeel van het SAIL team, aangezien ik nog een externe cursus moest doen als onderdeel van mijn studie. Een tijdje terug hadden we daar op een speciale avond ons certificaat van gekregen, het Student Leadership Certificate. Door middel van workshops, vrijwilligerswerk en activiteiten hadden we onze leiderschap skills verder ontwikkeld en mochten we het certificaat in ontvangst nemen. Daarnaast werden op deze avond ook de mensen op de Deans list geëerd, dit zijn mensen die bij de top van de studenten horen en een GPA van 3.5 of hoger hadden, je behoort dan ongeveer tot de top 10% van de studenten. Een groot deel van de IFB studenten was ook op deze lijst vertegenwoordigd, waaronder ik (GPA van 3.97). In Nederland stelt dit niet zoveel voor en kunnen we niet zo heel veel doen met deze informatie, maar in noord Amerika verhoogt het je baankans aanzienlijk; altijd goed om te hebben dus. Dus ondanks alles wat we hebben uitgespookt dit jaar, hebben we blijkbaar toch nog genoeg gestudeerd tussendoor.

FOODCAMP: Als onderdeel van een van onze projecten op school, kregen we van een innovatie bedrijf in de buurt de opdracht om in een dag een nieuw product te bedenken met een afvalproduct die zij ons gaven; bosbessen en wortel. Mijn groep had een lijn met huidverzorging producten bedacht en waren daarmee de winnaar van de wortel groepjes geworden. Een aantal dagen terug gingen we naar Perennia, het innovatiebedrijf hier in de buurt, om te zien hoe deze producten gemaakt zouden worden en wat er allemaal bij komt kijken. Van elk ingrediënt werd een product gekozen, dit waren een bosbessenmelk en wortelchips. Dus vandaag waren we de hele dag bij Perennia te vinden, eerst vertelden ze van alles over het bendrijf en alles wat ze doen en konden we vragen stellen. Na de lunch brachten ze de eerste versie van de geproduceerde producten binnen en legden ze uit wat er allemaal bij komt kijken wanneer je iets simpels als groente chips maakt. Heel interessant om de biologische en chemische achtergrond te horen van je ideeën. Aan het einde van de dag kregen we een rondleiding door het gebouw, waarin meerdere verschillende start-ups een kleine ruimte hebben gehuurd om hun product verder te ontwikkelen, zodat ze het uiteindelijk op de markt kunnen brengen. Heel erg leuk om alles over kwaliteit en de verschillende machines etc. te horen. Nou kende ik het bedrijf al een beetje, omdat ik daar een parttime contract had en een aantal keer geholpen heb, maar het lab enzo was natuurlijk super leerzaam, want daar kan je niet zomaar naar binnen lopen normaal gesproken. Kortom, een top dag!

Voor de rest bestonden mijn dagen vooral uit het leren voor mijn tentamens en het afronden van mijn projecten. Maar nu is dan echt het moment dat het jaar afgelopen is en dat het tijd is voor stage. Daarom schrijf ik dit berichtje vanuit Calgary, Alberta, de andere kant van Canada en dan ben ik nog niet eens op mijn bestemming. Ik ben namelijk onderweg naar Hay River in de Northwest Territories. Hier ga ik stage lopen bij de Northern Farm Trainings Institute, een organisatie dat training geeft aan boeren in het noorden van Canada en dat zelf ook producten verbouwd en verkoopt. Hiervoor zal ik een soort winkel opzetten waarin ze landbouw, tuinbouw en hun producten kunnen verkopen. Een hele nieuwe uitdagen dus, heb er zin in! Dus volgende blog zal ik jullie updaten over wat ik aan het doen ben in het hoge noorden.