Groetjes uit Canada!

16 september 2016 - Truro, Canada

Hoi allemaal,

Wat gaat de tijd toch snel, ik zit nu alweer een tijdje in Canada, al heb ik natuurlijk nog een hele tijd te gaan! Ook al zou je het niet gelijk denken, toch is er meer cultuurverschil tussen Canada en Nederland dan dat je in de eerste instantie denkt. Ik dacht dat het wel mee zou vallen en dat ik zo in het Canadese leven zou rollen, toch heb ik gemerkt dat dit niet zo is. Het was toch nog wel even wennen om hier te leven, vooral de simpele dingen. We gingen bijvoorbeeld wasmiddel kopen, maar er zijn wel 50 soorten wasmiddel, waarvan natuurlijk geen een bekend merk heeft, dus welke koop je dan…?  Gelukkig ben ik nu wel zo ongeveer aan het meeste gewend en gaat alles een stuk soepeler.

Maar goed, wat heb ik zoal beleefd de afgelopen dagen, het is zoveel dat ik waarschijnlijk de helft ga vergeten te vertellen. Ik zal mijn best doen om alles zo goed mogelijk te herinneren.

Na de introductieweek begon het echte school leven, met lessen en allemaal andere verplichtingen. Niet heel erg leuk en speciaal, maar ja daarvoor zit ik hier. Het ergste is dat alle vakken die ik hier heb dit eerste half jaar heb, onderdeel zijn van accounting en ander financieel gedoe. Niet echt mijn ding al dat rekenen en al die cijfertjes. Gelukkig is er genoeg hulp en kan ik dit Canadese school systeem alsnog mijn toetsen wel halen.

Er is niet zo heel veel interessants te vertellen over school dus, maar wat ik eromheen doe is misschien wel leuk voor jullie om te lezen. Hier in Noord Amerika is school namelijk niet het enige wanneer je op de universiteit zit. Hier zeggen ze: ‘50% is studeren, de rest is ervaring opdoen door andere activiteiten’. Dit betekend dat er veel studenten clubs zijn, sportclubs, activiteiten en nog veel meer. En om de hele ervaring mee te maken, doe ik hier natuurlijk ook lekker aan mee.

Aan het einde van de introductieweek was er een soort club markt, waarbij je van verschillende clubs kon horen wat ze deden zodat je kon kiezen waar je bij wou. Er waren zoveel leuke clubs, dat ik niet kon kiezen en me dus maar voor alles ingeschreven. Natuurlijk is dat een beetje teveel van het goede, dus ben ik nu nog druk aan het schrappen, al ben ik al wel officieel lid van 2 clubs: het judging team (koeien, schapen, graan, maple syrup en wat dan ook keuren) en de theater club van onze school. Daarnaast doe ik ook nog mee aan de try-outs om in het badminton team van school te komen. Misschien dat er nog andere clubs bijkomen, maar dat zie ik later wel weer.

En natuurlijk zijn er nog veel meer dingen om te doen hier in Truro. Zo ben bijvoorbeeld met een groepje vrienden een dagje naar het Victoria Park geweest, een nationaal park hier in de stad. En doordat een van de mensen die mee was uit Truro komt, kon hij alle geheime weggetjes naar mooie uitzichten en plekjes laten zien. Het was echt super vet, al ben ik nog steeds niet gewend aan al die heuvels hier zo. Daarnaast hebben we huisfeestjes en gaan we vanmiddag bijvoorbeeld mudsliden met de klas. Hierover meer in de volgende blog.

Wat ook erg leuk is, is dat hier elke zaterdag een boerenmarkt is in de stad. Dan komen boeren uit de omgeving hun groente en fruit verkopen, zijn er etenskraampjes, andere kraampjes, echt super gezellig! Helemaal afgelopen zaterdag  was speciaal, aangezien er toen een thema dag was om geld in te zamelen voor de taaislijmziekte. Zo hadden wij als school bijvoorbeeld een dunk tank. Hierbij zat de Dean (hoogste man van school) bijvoorbeeld op een stoeltje boven een bak water. Als mensen dan gedoneerd hadden, mochten ze proberen de Dean in het water te gooien door met ballen een bepaald doelwit te raken. Lukte dit, dan viel de Dean in de bak water, geniaal! Ook de hoogte man van de lokale politie, leraren, vrienden en nog veel meer mensen zaten op het stoeltje. Erg leuke manier van geld inzamelen!

Volgens mij waren dit wel zo ongeveer mijn belevenissen van afgelopen tijd. Erg leuk dat jullie mijn verhalen lezen en hebben jullie ook al de foto’s gezien die ik hier op de website heb gezet? Mochten jullie me een keer een berichtje willen schrijven, ik vind het altijd erg leuk om een reactie of berichtje in het gastenboek te krijgen!

Tot de volgende keer!