Helsinki (Finland), St. Petersburg (Rusland), en Tallinn (Estland)

10 november 2018 - Sint Petersburg, Rusland

Hoi allemaal,

Zoals ik vorige keer vertelde ben ik vorige week op een reisje geweest, dus hierbij een overzicht van mijn belevenissen tijdens mijn reis naar Helsinki, St. Petersburg, en Tallinn. Heel kort gezegd, het was echt een top trip! Het zijn plekken waar je niet heel snel aan denkt wanneer je op reis gaat, maar ik kan zeker iedereen aanraden hier heen te gaan! De trip werd georganiseerd door de studentenvereniging, maar je moest zelf de reis boeken bij een extern reisbureau. Een paar week geleden ging de reis open om 9.00 's ochtends, om 9.01 was hij gesloten omdat alle plekken vol waren; moet je nagaan hoe populair de trip was! Gelukkig konden wij (vriendengroep en ik) wel allemaal tickets bemachtigen, al werden we wel verdeeld over twee verschillende groepen.

Op 31 oktober moesten we ons melden bij de ferry terminal in Stockholm, aangezien wij gedoe hadden met school en snel weer terug moesten zijn na de trip in verband met presentaties, besloten wij met de auto heen te gaan. We waren met 8 man, dus dat paste echt perfect in 2 auto's en na ongeveer 3,5 uur waren we ook al in Stockholm. De vertrek- en aankomst terminaal waren aan twee verschillende kanten van de stad, dus dat was nog wel eventjes zoeken, maar uiteindelijk vonden we een plek bij de terminal waar we een paar dagen later weer zouden aankomen. Dit betekende dat we wel nog een stuk door de stad heen moesten naar het andere terminal, maar we hadden ruim tijd genomen en de meesten van ons waren nog nooit in Stockholm geweest. We konden snel in de stad ergens eten en toen konden we met de metro naar de andere terminal. Hier gebeurde al de eerste beschamende actie, toen we in de metro stonden en hij remde plotseling af struikelden een vriendin en ik over onze tassen en lagen we plots languit in de metro (2 verschillende stops). Natuurlijk heel hard lachen, terwijl de Zweden echt dachten dat we idioten waren, maar ja ze zien ons toch niet meer terug; wel een interessant begin van de trip. De trip ging per boot een beetje zoiets wat je hebt van Frankrijk naar Engeland maar dan groter, meer cruiseschip-achtig. Na het boarden waren we klaar en konden we de boot en onze kamers verkennen. Het was niet alleen cruiseschip-achtig ook een beetje zoals de Titanic, we zaten helemaal onderin de boot moesten door krappe gangetjes naar nog krappere kamers, waar net 4 man in passen maar dan is het ook vol. In de film Titanic is dit het gedeelte waarvan de hekken worden dichtgemaakt als de boot zinkt, zodat de mensen er niet uit kunnen, niet echt een heel chill gevoel als je al niet van boten houdt. Mijn kamergenootjes op de boot waren 3 andere Nederlandse meiden, ik kende ze nog niet, maar andere Nederlanders in het buitenland ontmoeten schept altijd al een beetje een band. Maar in principe ben je eigenlijk nooit op je kamer, je hebt barretjes, restaurants en nog veel meer dingen om te doen op de boot. En het was de eerste avond, dus iedereen ging gezellig naar de verschillende barretjes en clubs op de boot. Dus het was echt gezellig, alleen was het niet optimaal dat de zee echt mega onrustig was, je kon haast niet rechtop blijven staan doordat de boot zo heen en weer schommelde.

Het was een nachtboot, dus de volgende dag kwamen we aan in Helsinki, Finland. We gingen hier overstappen op een andere boot, dus we moesten al onze spullen weer inpakken en meenemen de stad in. Overdag konden we gelukkig onze spullen in een hostel kwijt, zodat we niet onze spullen de stad door hoefden te slepen. Toen we ze gedropt hadden begonnen we met een wandeltocht door de stad, waarbij we alle highlights van de stad zagen. Daarna hadden we nog wat eigen tijd zodat we konden shoppen in bijvoorbeeld de Moomin winkel, hét ding waar Finland om bekend staat. 's Avonds gingen we weer naar de haven toe waar we op een andere ferry gingen, een Russische boot. Hier zag je al een beetje de cultuurverschillen, de crew was al helemaal Russisch en die zijn toch anders vergeleken met Zweden. De boot zelf was ook minder luxe vergeleken met de eerste, maar nog steeds prima te doen.'s Avonds was er een Russische show met dans, muziek en zang.

De volgende dag waren we aangekomen in St. Petersburg, hier zouden we een paar dagen blijven. Omdat het geen EU is, duurde het echt uren voor we de grens over waren doordat we door immigratie heen moesten. Daarna werden we opgepikt door een bus, waarmee we een eerste toer door de stad heen gingen. Hier zagen we bijvoorbeeld het hoofdkantoor van de Russische geheime dienst waar Poetin de leider van was *nooit officieel bevestigd* en kwamen we langs super mooie gebouwen en bezienswaardigheden. Daarna kwamen we aan bij ons hostel, super mooi een luxe. Daarna konden we zelf de stad nog een beetje verkennen, al was het al avond dus eindigde het als een kroegentocht, wat al een avontuur op zich was. Russische clubs- en clubgangers zijn heel anders vergeleken met Europeanen, ze weten zeker wel hoe ze moeten feesten!

De volgende dag gingen we naar de Hermitage, dit is het twee-na grootste museum ter wereld. In St. Petersburg zijn 6 gebouwen, wij hebben er helaas maar 4 gezien, maar het was alsnog super mooi! De gebouwen zitten in het oude winterpaleis van de Romanovs (laatste tsaren van Rusland). De gebouwen waren vol met kunst en andere vette dingen, maar de kamers en gebouwen op zich waren al supermooi; vol met goud, kunst en andere mooie dingen! Er is berekend dat je over 10 jaar nodig hebt om alle stukken in de Hermitage te kunnen zien, gelukkig hadden wij een gids zodat we in 1.5 uur alle topstukken konden zien. Daarna konden we zelf weer even de stad in, waar we kathedralen bekeken en de torens beklommen en 's avonds weer de stad ingingen. De laatste dag in St. Petersburg moesten we eerst uitchecken bij het hostel, daarnaast konden we weer andere plekjes in de stad verkennen. Het was de eerste dag dat de zon doorbrak dus dat was al heel fijn en we hadden nu tijd om even te shoppen, te chillen en koffie te drinken, want 's avonds moesten we alweer op de boot naar de volgende stop.

De laatste dag kwamen we pas rond de lunch aan in Tallinn, Estland. Hier hadden we maar 4 uurtjes dus we gingen met een groepje de oude binnenstad in. Tallinn is een hele grote stad, maar wij gingen vooral naar de middeleeuwse binnenstad die echt super mooi is. Maar ja, 4 uur is niet heel erg lang, dus deze stad komt zeker op de lijst om nog een keertje te bezoeken. 's Avonds gingen we weer de boot op, zodat we de volgende ochtend weer aankwamen in Stockholm, het einde van de trip alweer. Het was echt een super vette trip en vooral Rusland wil ik zeker naar terugkeren. Er zijn zoveel stereotypes en verhalen over Russen, maar eigenlijk zijn ze heel aardig en vriendelijk, ze zullen alles doen om je te helpen! Ik raad iedereen aan om er een keer heen te gaan, het is het zeker waard!