Sosúa, Dominican Republic

6 maart 2017 - Sosúa, Dominicaanse Republiek

Hoi allemaal,

Hierbij het verslag van mijn vakantie naar Sosúa in de Dominicaanse Republiek. Tijdens onze voorjaarsvakantie was ik hier heen gegaan met een aantal vriendinnen, even de kou ontsnappen.

Als je zoekt voor een vakantie, kom je al gauw uit bij de Dominicaanse Republiek en Cuba, aangezien dat de goedkoopste vakantie landen zijn. We vonden de Dominicaanse Republiek net iets origineler en er waren hele mooie resorts, dus besloten we daar te boeken. De Dominicaanse Republiek is een relatief arm land, dus naast all-inclusive resorts zijn er niet echt veel andere opties voor vakanties als je het land niet goed kent. Normaal ben ik helemaal niet een persoon dat op strandvakantie gaat, maar voor eventjes was het toch wel heerlijk om even in de warmte te lopen, in plaats van de sneeuw en kou van Canada. De gemiddelde temperatuur was 30 graden, het strand was op loopafstand en er was elke dag zon, dus beter kon haast niet. Dus veel dagen bestonden uit lekker zwemmen en zonnen, beetje het stadje verkennen en rond kijken. Maar we vonden alle 5 dat we niet konden zeggen dat we ergens zijn geweest, wanneer we alleen maar in een resort liggen, dus planden we ook wat actievere trips.

De eerste trip was een outdoor tour naar het binnenland van het land, w stapten in een open voertuig en daarmee gingen we naar verschillende bestemmingen. Eerst gingen we langs verschillende resorts om andere mensen op te pikken, maar dat was ook erg leuk om een beetje je resort te vergelijken met andere resorts. De eerst officiële stop was bij een school een eindje verder op. Onderwijs in de Dominicaanse Republiek is gratis, maar het word niet bijgehouden en ook worden kinderen pas sinds 2 jaar ingeschreven bij geboorte, dus kan er niks gecontroleerd worden. In steden gaan veel naar school, maar op het platteland is dat nummer heel erg laag aangezien de kinderen er ver voor moeten reizen. Maar goed, wij bezochten dus een school in de stad en dat was heel erg dubbelzinnig. Aan de ene kant was het leuk om die kindjes te zien in hun uniform en te zien hoe hun school eruit zag. Aan de andere kant voelt het ook verkeerd, alsof je door de dierentuin heen loopt, als ze dat bij mijn school zouden doen zou ik dat ook niet leuk vinden. Maar we konden wel wat schattige foto’s maken en het was zeker een ervaring. De volgende stop was bij een familie die een plantage bezit, stel je maar geen grote plantage voor, dat deed ik en het was helemaal niet waar. Dit was heel kleinschalig, het boertje had cacoa, ananas, koffie, bananen, kokosnoten, kruiden en nog veel meer bekende en onbekende dingen. Leuk om te zien, maar ik vond het geen echte plantage. Ze hadden ook een modelhuis, waarin je kunt zien hoe de mensen leven en ze lieten ons een aantal producten proeven. Hebben jullie bijvoorbeeld ooit cacao bonen vers van de boom gegeten? We eindigden de trip bij een ander strand, waarbij we konden surfen en zwemmen. Alleen was de stroming heel erg sterk, dus echt ver kon je niet zwemmen want je voelde je gewoon weggetrokken worden.

Overal op het resort en strand lopen mensen rond die je dingen aan willen smeren, meestal wuif je ze weg, maar soms zit er echt een goede deal tussen. Zo was er bijvoorbeeld een man die snorkel tours aanbood en veel goedkoper dan die van het resort, vooral omdat we nu niet met een catamaran maar met een klein bootje naar het koraal voeren. Er zat een glazen bodem, al zag je vooral zand. Bij het koraal kregen we snorkel spullen en brood waarmee je vissen kon lokken. Het was erg leuk om te doen, al was het wel echt heel druk bij het koraal aangezien onze boot niet de enige was die ging snorkelen. Toen we gezwommen hadden voer het bootje ook nog even naar een ander stuk koraal toe waar het veel ondieper was, daar kon je door de glazen bodem heel mooi het koraal en de zee egels zien. Helaas vond mijn rug het op de buik drijven niet zo heel erg leuk en was mijn hele rug, nek en kuiten verbrand.

De laatste trip die we hebben gedaan was een city trip naar een stad die ongeveer 40 minuten van ons resort vandaan was. Daar gingen we eerst naar een berg, waar we met de enige kabelbaan van het Caribisch gebied naar boven gingen. Helaas hadden we boven niet heel veel tijd, dus konden we niet alles bekijken. Wel konden we naar een iets kleinere versie van het Jezus beeld van Rio de Janeiro; al was deze ook nog 13m hoog. Ook had je echt een fantastisch uitzicht over de stad, de jungle en de zee. Dus ondanks dat we niet alles hebben gezien, was het al een erg leuke ervaring. Na de berg werden we naar een commerciële plek, een sieraden winkel waar ze de nationale steen bewerken: laremar. Interessant, maar de verkopers waren zo pusherig, dat je er al heel erg snel klaar mee bent. Je kijkt ergens naar en je hebt gelijkt 3 verkopers om je heen. Een andere stop was naar een museum van de nationale steen en van amber; dit is hars van miljoenen jaren terug waarin je nog salamanders, insecten en planten kunt zien zitten. Verder toerden we nog een beetje door de stad, gingen we naar een supermarkt en bezochten we wat winkeltjes. We hadden geluk dat het een nationale feestdag was, dus zag je een hoop bewoners helemaal mooi aangekleed en blij. Dus ook toen we naar het fort gingen, zag je een hoop mensen die hun vrij dag doorbrachten in het park rondom het fort.

Al me al kan je dus wel zeggen dat we verschillende dingen hebben gedaan tijdens de vakantie, al zou ik zeker nog een keer terug kunnen gaan om nieuwe dingen te bekijken. Het is echt een super land en de mensen zijn heel erg vriendelijk en sociaal, wat dat betreft zou ik het echt niet erg vinden om daar te wonen. Alleen is het heel duidelijk nog een land in ontwikkeling, je ziet mensen in krakkemikkige hutjes wonen, er is overal afval, kortom er zijn allemaal tekenen dat het een arm land is. Maar doordat je in een resort zit, maak je hier niet zo heel erg veel van mee, wat een voor- en nadeel kan zijn. Toch was het een super vakantie! Heerlijk om eventjes bij te tanken in de zon!