Time for an update

30 oktober 2018 - Jönköping, Zweden

Hoi allemaal,

hier weer een korte update van mijn belevenissen uit het koude Zweden :) Want koud is het zeker, rond het vriespunt of lager en eergisteren hadden we onze eerste sneeuw. Dit zorgt wel weer gelijk voor het ultieme kerstgevoel, sneeuw, kerstmuziek, dikke truien en het is super vroeg donker. Terwijl het aan het begin van de week nog super lekker weer was, wat super goeie timing was, want mijn familie kwam over (behalve Remko). Super gezellig, want op deze manier kon ik ze een beetje mijn stad, mensen met wie ik veel omga, en de omgeving laten zien. En natuurlijk was het ook fijn om mekaar even weer te spreken in het echt, in plaats van via facetime, bellen en whatsapp. Tussendoor had ik nog wel een tentamenweek, dus daar moest ik ook nog voor leren en voor naar school, af en toe moesten ze zich dus wel zelf vermaken. Toch kon ik ze campus laten zien, school, stadspark, het meer en nog veel meer. Ook kregen we bij kennissen van de kerk een rondleiding op de boerderij en toerden we een beetje rond. Helaas waren ze hier maar een paar daagjes, maar het waren wel heel gezellige dagen!

Ik krijg nog steeds af en toe opmerkingen over mijn studie en wat dit precies inhoud, daarom zal ik het nog kort even uitleggen. Wat is doe hier is mijn master, wat betekend dat ik mij verder specialiseer na het behalen van mijn 2 bachelor diploma's. De opleiding waar ik in zit heet International Supply Chain & Logistics, dit is een onderdeel van bedrijfskunde die zich bezig houdt met het inkopen van ingrediënten en items die nodig zijn voor productie, de productie van de producten, het vervoer, opslag enzovoort van het product. Kortom, wat je ook leuk vind, vaak is het gerelateerd aan de supply chain, dus de keten van bijvoorbeeld de zaad leverancier van de boer, tot de koekjes die je koopt in de supermarkt. Omdat het zo breed is, hebben we aardig veel les en projecten lopen. Daarnaast is er gelukkig nog wel tijd voor andere dingen die ook horen bij het studentenleven. Zo ben ik Logistiek Manager bij de International Crew (doel is het verbeteren van de integratie van internationale studenten en ik organiseer en regel de evenementen) en ben ik Manager Backstage  bij de theaterclub Showtime (kostuums, acteurs, decoratie en al het andere regelen van de shows die we geven). Door deze clubs leer ik niet alleen andere mensen kennen, maar ik kan ook andere vaardigheden verbeteren en bijvoorbeeld ervaring op doen. Daarnaast hebben we een sporthal waarin lessen worden gegeven, zijn er feestjes en worden er trips en toernooien georganiseerd. Zo hadden we een tijdje terug bijvoorbeeld een bumperball tournament, dus een toernooi waarin de hele school met teams bubbel voetbal ging geven. Zeer humoristisch, maar ook aardig pijnlijk, vooral als je je knie blesseert; maar het was het allemaal waard :)

Naar het gewone studentenleven en de clubs heb ik me ook opgegeven voor twee andere initiatieven hier op school: voor een buddy en voor een host family. Je buddy is een oudere jaars student die je rond kan leiden, kan introduceren en helpen waar nodig. Mijn buddy is een ander Nederlands meisje uit Goor, super gezellig om gewoon weer een beetje normale Nederlanders om je heen te hebben en ook op feestjes enzo is het gezellig om elkaar te kennen. Daarnaast worden er evenementen georganiseerd met de andere buddies, zo heeft mijn buddy bijvoorbeeld nog een andere student onder haar hoede, een Duitse jongen. Dus gaan we ook bijvoorbeeld wel eens bowlen met z'n allen of naar een mingle event met andere buddies en studenten. Mijn host family is een Zweedse familie, met wie ik af en toe afspreek en bijvoorbeeld koffie haal of samen eet. Ook zij hebben nog een andere student, een Chinees meisje, met wie we dan ook samen afspreken. Mijn Zweedse familie is super aardig, een vader en moeder, dochter van 12 en een hond. Helaas heb ik het alleen vaak net te druk om veel af te spreken, 24 uur is gewoon net te weinig in een dag :)

Af en toe ontvangen we ook Nederlandse gasten hier, wat natuurlijk super gezellig is! Ik vertelde al dat mijn familie is langs geweest, maar daarvoor waren ook al vrienden van mijn vorige opleiding langsgekomen. We zitten hier namelijk met een groep van 5 Nederlanders die ook samen IFB deden, de drie jongens waren jarig in diezelfde week dus was het natuurlijk tijd voor een leuk feestje. Zij hebben een eigen huis, dus een locatie is makkelijk en een feest organiseren is altijd leuk. Maar het allerleukste was dat ook David uit Nederland, Jelle uit Nederland (studeert nu in Oslo) en Matej uit Macedonië langs kwamen. Om hoi te zeggen, te zien waar wij nu wonen, maar ook om de verjaardag van de jongens mee te vieren. Het eindigde echt als een top feest! En anderen hebben ook al gezegd te komen, dus de gezelligheid is nog niet over :)

Okay, dit was het weer voor nu, hopelijk zijn jullie nu weer een beetje op de hoogte. Komende tijd zal het overal een beetje stil zijn, ik ga namelijk op reis voor een weekje, met de boot naar Helsinki, Tallinn en St. Petersburg. Het is dan een beetje druk om iedereen te updaten, maar jullie zullen vast foto's voorbij zien komen. Tot de volgende keer!