De Zweedse winter

26 januari 2019 - Heemserveen, Nederland

Hoi allemaal,

Winter in Zweden is niks vergeleken met de Nederlandse winters (al is het soms kouder bij jullie dan bij ons), toch is het hier nog prima vertoeven. Ik weet dat ik al een hele tijd geen bericht heb geplaatst, maar ja school gaat voor en dat is niet heel erg interessant om over te praten. Hierbij zal ik jullie dus een update geven van de interessante dingen die ik afgelopen tijd heb, waaronder de kerst vakantie vieren.

Toch zal ik beginnen met voor de kerstvakantie, het is alweer een tijd geleden, maar ik zal mijn best doen zoveel mogelijk te herinneren. Zoals ik eerder in mijn blogs heb genoemd is het in Zweden heel gewoon om lid te zijn van een na-schoolse club of studentenvereniging, hier krijg je ook bijvoorbeeld bonuspunten voor die je voor je uitwisseling kan gebruiken. Persoonlijk zit/zat ik bij twee clubs, maar ook een aantal van mijn vrienden hebben functies bij clubs. Bijvoorbeeld Laura is onderdeel van de commissie voor het winter bal. Dit is een mega fancy evenement dat elk winter wordt georganiseerd, en om Lau te steunen gingen wij natuurlijk ook allemaal heen. Maar zoals ik al zei, dit was echt mega fancy. De jongens moesten in driedelig pak en de meiden in galajurk, mooi haar en leuk make-upje. Het was georganiseerd in een mooi restaurant dat midden in het stadspark ligt, boven op een van de hoogste punten van de stad, waarbij je uitzicht hebt over het hele panorama van de stad en het meer Vättern erachter. Er waren ook maar 100 tickets te koop en je moest er ook nog wel aardig je best voor doen en voor betalen om hier onderdeel van te zijn, maar het gaat natuurlijk om de ervaring. Toen we aankwamen stonden er mensen klaar met champagne, foto's werden gemaakt, en alles zag er super mooi uit. Een tijd later begon het diner, een super luxe diner met eten dat een gewone student normaal echt niet eet. Ik had nog nooit zo luxe gegeten, je kreeg ook bijvoorbeeld 3 lepels en vorken, tja, moet je wel weten wat je daarmee moet doen en op welke volgorde je moet eten. Gelukkig heb ik hele lieve vrienden die etiquette en luxe eten wel snappen, zodat ik mezelf niet helemaal voor schut zette. Ondertussen was er live muziek en ander vermaak, dus het diner was super gezellig. Daarna ging de dansvloer beneden open, zodat we allemaal los konden gaan op muziek van verschillende DJs. Wat niet optimaal was, is dat wij meiden dus allemaal hakken en lange jurken droegen, niet optimaal als je lekker wil dansen, helemaal niet als je niet gewend bent om op hakken te lopen. Al vrij snel moesten we dus verder op blote voeten, op het einde konden we niet eens meer gewoon staan/lopen. Toch was het al met al een top avond, gezellig, mooi, en fancy; een hele ervaring!

Van mijn eigen clubs hadden we ook nog evenementen, dit betekende dat ik vol aan het organiseren en regelen was. De evenementen waren deze keer allebei van de International Crew, een club die zich bezig houdt met het integreren van buitenlandse studenten bij de Zweden hier op school. Het eerste evenement was een country scavenger hunt, waarbij groepjes door de school op zoek moesten naar verschillende landen, om daar met opdrachten punten te verdienen en zo hun 'paspoort' te vullen. Zelf vertegenwoordigde ik natuurlijk Nederland, en ik had al helemaal een leuke opdracht bedacht. Een parcours waarbij mensen eerst moesten koekhappen met stroopwafels, waarna ze een stuk moesten zaklopen en op het einde moesten spijker poepen; de tijd zou stoppen wanneer iedereen alles voltooid had. Natuurlijk had ik alle spullen meegenomen en klaargezet, waarna we als club nog wat tijd hadden om beneden in de lobby te chillen. Kwam ik later weer boven, bleek dat al mijn flesjes en dingen gejat waren (gelukkig mijn laptop enzo niet), waardoor mijn halve parcours weg was! Blijkbaar was er een dakloze binnengekomen in school, die alle flesjes met statiegeld had meegenomen (ze zoeken vaak ook de prullenbakken enzo hiervoor door); maar nu hadden ze het dus blijkbaar gewoon uit mijn parcours meegenomen! Beetje jammer en het parcours werd zo een stuk korter, gelukkig was het nog steeds een succes en vond iedereen het leuk, maar zelf vond ik het toch wel een beetje de avond verpesten. Een ander evenement dat we hadden georganiseerd was een dans evenement, waarin we dansen van verschillende plekken op de wereld zouden leren. We hadden van alles voorbereidt, bijvoorbeeld een Griekse dans, een Hawaiiaanse dans, een Zweedse dans enzovoorts. Dus wij stonden helemaal klaar, alles versierd, kwam er dus niemand opdagen. Uiteindelijk kwamen er twee meiden, maar dat was het dus ook. Stonden wij met 8 man uit de commissie + 2 gasten, beetje jammer weer. Maar natuurlijk konden we die twee mensen niet teleurstellen en deden we zelf maar extra enthousiast mee, uiteindelijk was het nog een heel geslaagde avond.

Verder ben ik door de week na school tijd vaak te vinden bij vrienden die zelf een eigen huis hebben hier in Jönköping, in plaats van dat ze in een studenthuis wonen. Soms gaan we echt weg om wat te doen, bijvoorbeeld uitgaan of naar een ijshockey wedstrijd. Andere keren blijven we gewoon een avondje gezellig bij hun thuis en kijken we een film om spelen we de hele avond spelletjes. Ja, I know, het klinkt zo echt alsof ik een heel saai leven heb en me heel oud gedraag, maar nee dat valt echt wel mee. Alleen na 4 jaar in Dronten studeren heb je heel veel uitgaan ook al wel weer gezien, dus is een avond thuis en risken of kaarten wel net zo gezellig als iedereen er bij is.

Toen was het alweer bijna tijd voor de kerstvakantie, helaas moest eerst school nog worden afgesloten. Wat wel heel leuk was, was een bezoek aan het distributie centrum van IKEA, die levert aan alle winkels in Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland en IJsland. Als supply chain en logistiek student was dit natuurlijk vet interessant en IKEA is natuurlijk wel een van de bekendste Zweedse bedrijven die je kan bezoeken. Zulke bezoeken zijn altijd echt 10x leuker dan gewone schooldagen, samen op pad met je klasgenoten en in plaats van theorie de praktijk bekijken om te zien wat je eigenlijk met die theorie en je studie kan doen; best heel erg leuk. Daarnaast zit het bedrijf op maar een half uurtje rijden vanaf school, dus tufte ik daar zo met mijn auto vol met klasgenoten heen. Helaas kwam daarna wel alweer de tweede toetsweek, waarvoor ik vol moest blokken; gelukkig heb ik wel alles gehaald. Maar daarna op de avond van de laatste toets konden we wel vieren dat we het eerste semester overleefd hadden. Met een aantal mensen uit mijn klas gingen we samen eten en chillen bij iemand thuis. Het idee was dat iedereen zelf eten mee zou nemen, dus ik had heel leuk een ovenschoten gemaakt thuis, valt die dus vol uit mijn hadden wanneer ik hem uit de oven pak... weg ovenschoten en avondeten... Gelukkig heb ik hele lieve klasgenoten dus kon ik met hen mee-eten, maar het was toch jammer van de moeite en ik had ze graag een Nederlandse stamppot ovenschotel willen laten proeven.

De volgende dag moest ik alweer vroeg weg, met de trein naar Kopenhagen, het was namelijk tijd voor de kerstvakantie. Het was nog best een lange reis, ik zat 4 uur in de trein, maar toen was ik eindelijk bij het vliegveld en kon ik terug naar Nederland. Ik landde op Eelde, waar papa en mama mij konden ophalen en in 40 minuutjes was ik ook alweer thuis. Het is altijd fijn om weer je broertjes en zusje te zien, je ouders, je dieren en in je eigen bed te liggen! Verder had ik tijdens de vakantie, waarvan ik bijna vier weer doorbracht in Nederland, tijd om familie en vrienden op te zoeken en natuurlijk de feestdagen te vieren. De officiële feestdagen vierde ik natuurlijk met mijn familie, maar daar omheen vierde ik bijvoorbeeld nog een heel fancy sinterkerstennieuw diner met een aantal vriendinnen. Al met al een top vakantie die veel te snel voorbij ging, je wilt je vriendinnen niet weer voor zo lang missen en ook je familie en dieren in het echt zien is zoveel fijner als via Facetime. Aan de andere kant was het ook wel weer tijd om weer aan het werk te gaan en weer met school bezig te gaan, vier weken niks doen ik lekker om uit te rusten, maar op den duur wil je ook wel weer wat doen. Kortom, ik heb een top vakantie gehad, al ben ik nu alweer lekker bezig met school. Het is hier pittig koud en sneeuwig, maar ja het schaatsen op de Zweedse meren enzo is ook wel weer een ervaring. Tot volgende berichtje!

1. Roelof Jan Tamminga:
    26 januari 2019
    Leuk verslag weer Hil!😃
  2. Groeten van Oom Egbert.:
    27 januari 2019
    Hallo Hilde.
    Dat is al weer een poosje geleden dat we van elkaar wat gehoord hebben,dus je bent weer terug op je stekkie in zweden al weer druk met je studie bezig, ik hoorde donderdag van oom henk want papa en mamma waren vorige week zondagavond bij hun op visite geweest dat je een ongeluk hebt gehad in duitsland en je auto en de kreukels,wat jammer het was een mooie auto maar desondanks mogen we dankbaar zijn dat je er zelf goed af bent gekomen,een auto is wel weer te vervangen maar jij niet maar je hebt al weer een andere hoorde ik, wat voor een heb je nu dan? met mij gaat het ook goed hoor afgelopen week hier wat sneeuw gehad 4 of 5 centimeter at valt nog wel mee maar van vrijdag op zaterdag was het ook al weer weg, bij jou is het zeker kouder of niet? hilde het ga je goed daar en zweden hoe lang moet je nog een jaar of niet meer geniet maar van dat mooie land want het is groot genoeg tot horens maar weer.
  3. Hilde:
    29 januari 2019
    Jaa! Het echte schoolleven is weer begonnen, maar opzich vind ik dat niet heel erg hoor :) Ik rij nu in een Hyundai en die bevalt ook prima, ben er heel blij mee. Ik hoorde van thuis inderdaad dat er bij jullie ook sneeuw ligt, en dat in Nederland! Tot volgende keer!