Uitje naar Peggy’s Cove en Halifax

12 oktober 2016 - Peggy's Cove, Canada

Hoi allemaal,

Afgelopen zondag ben ik nog een keer op een leuk dagje weg geweest. We gingen namelijk met een groepje een dagje naar Halifax (hoofdstad vd provincie) en Peggy’s Cove, een must-see in Nova Scotia.

‘s Ochtends al veel te vroeg stond Will voor de deur om ons op te pikken voor een 2 uur durende rit naar Peggy’s Cove. Dit is een plaatsje aan de kust die je wel gezien moet hebben als je in Nova Scotia bent. Er is een vuurturen, heel veel leuke kliffen om over heen te klimmen, een vissersdorpje, winkeltjes, maar helaas ook veel teveel toeristen. Die waren met bussen vol gekomen vanuit Halifax, waar hun cruise schip aangemeerd lag. Er waren echt geweldige uitzichten, super mooi! En natuurlijk heel erg grappig om over de kliffen heen te klimmen. Daarna eventjes het winkeltje ingegaan op zoek naar souvenirs en toen was het alweer tijd om in de auto te stappen voor het volgende punt op het programma.

Aangezien de campus in Truro het kleine agrarische broertje van de mega school in Halifax is, moesten wij deze natuurlijk ook even bezoeken. 21,000 studenten!!! Hier haalden we ook Yasmin op, een Chinese vriendin die eerst in Truro zat, maar overgeplaatst werd naar Halifax. Erg leuk om haar na een maand weer te zien en om weer even bij te kletsen, de rest van de dag ging zij ook mee met ons. Tussendoor moesten we ook even naar de mall (mega, gigantisch winkelcentrum), aangezien nog niet iedereen in de groep een winterjas etc. had. En ja, 4 meiden tegen 1 jongen, grote kans dat er iets van shoppen in zit.

In Halifax bezochten we ook het citadel, dit is een oud fort boven op de heuvel bij de baai. Hier zat een heel museum in en ook werd het leven van vroeger er in nagedaan, medewerkers liepen in uniform en deden taken van toen etc. Gelukkig waren we nog net op tijd voor de laatste rondleiding, hierdoor kregen we net wat meer achtergrond informatie te horen. Wisten jullie bijv. dat de soldaten uit Nova Scotia tijdens de 2e WO ver vooraan liepen op D-Day; dat Halifax dé doorvoer haven naar Europa was tijdens de 2e WO; of dat er veel van de gebruikte bommenwerpers uit de 2e WO in Halifax gebouwd zijn? Zo waren er nog veeel meer feitjes, erg leuk om zo wat meer van de lokale geschiedenis te leren. En ook hier moesten we natuurlijk eventjes op souvenirtjes jacht.

Aan het eind van de middag sloten we de uitjes af met een bezoek aan de ‘Public Garden’. Dit is een heel grote tuin midden in de stad, heel erg mooi met al die bomen met de vele verschillende kleuren. Na heel wat foto’s liepen we door de tuin heen, waar op dat moment ook net een bruiloft bezig was. Helaas begon het toen te schemeren, dus gingen we maar op zoeken naar een tentje om te eten, om de dag af te sluiten. Eerst waren we ongeveer een half uur extra reistijd kwijt doordat er gewoon geen parkeerplekken waren, uiteindelijk moesten we parkeren in een achteraf parkeergarage. Toen lekker Italiaans eten en weer op weg naar huis. Al moesten we tussendoor nog even een tussenstop maken bij de Mega Walmart, want maandag gingen we thanksgiving vieren en er waren nog wat boodschappen nodig.

Het was echt een heel lange dag geweest, maar het was geweldig. We hebben zoveel van de provincie gezien en helemaal nu in de herfst is het heel erg mooi. Nova Scotia is namelijk best heel bebost, dus nu konden we al die felle kleuren bewonderen.

Mochten jullie foto’s willen zien, ik heb ze openbaar gemaakt op mijn Facebookpagina, dus zelfs als we geen Facebook vrienden zijn kan je de foto’s nog zien. Ik zal ook mijn best doen om zo snel mogelijk mijn andere belevenissen van afgelopen maand erop te zetten, want hier had ik nog geen tijd voor gehad.

Nogmaals heel erg leuk dat jullie mijn belevenissen volgen! Mochten jullie mij een keer een reactie willen sturen, dit kan in het gastboek, hieronder of stuur me gewoon een email of Facebook berichtje. Post ontvangen vind ik ook heel erg leuk! Dat kan naar het volgende adres,

Hilde Tamminga
Box 467
Fraser Hourse
10 Horseshoe Cres.
PO Box 550
Truro, NS, Canada
B2N 5E3

Tot het volgende berichtje!